Сплачувати 100% ПДФО за місцем діяльності – позиція АМУ
В Україні триває дискусія навколо одного з базових податків для місцевих бюджетів – податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Ця дискусія ще більше загострилася після того, коли уся Україна вкрилася територіальними громадами, оскільки нова адміністративно-територіальна основа вимагає більш справедливої моделі застосування фіскальних важелів. ПДФО є одним з базових податків для наповнення бюджетів територіальних громад, оскільки «прив’язаний» до прикладання праці чи місця проживання фізичної особи і як наслідок сплати податку такою фізичною особою.
Як зазначив консультант з бюджетних питань Офісу реформ у Львівському регіональному відділенні Асоціації міст України Андріян Фітьо, внаслідок перереєстрації податкової адреси юридичної особи одні громади починають отримують надмірні доходи, в той час коли інші, на території яких і було згенеровано ці доходи, несуть втрати у вигляді тих самих недотриманих податків та зборів.
«Ще одна проблема – коли юридична особа має відокремлені підрозділи і здійснює справляння податку за місцем податкової реєстрації головного офісу. Такий стан речей явно не відповідає дійсній економічній ситуації в громадах, витратам експлуатації інфраструктури при виробництві продукції чи наданні послуг, реального обсягу споживання. Як наслідок громади втрачають ресурси для розвитку, поліпшенню матеріально-технічної бази освітянських чи медичних закладів», – зазначив експерт.
За словами Андріяна Фітя, у парламенті є кілька проєктів законів (№5244, №5244-1, №5244-2, №5244-3) для врегулювання ситуації зі сплатою ПДФО.
«Найбільш реальним серед запропонованих варіантів є законопроект №5244-3. Логіка цього проекту закону, який зареєстровано у Верховній Раді України за № 5244-3 від 30.03.2021, полягає у тому, що сплата ПДФО здійснюється за місцезнаходженням юридичної особи та її відокремленого підрозділу, де фактично працюють фізичні особи - платники податку. При цьому передбачено, що до відповідного бюджету сплачується 100 відсотків податку на доходи, нараховані працівникам юридичної особи, її відокремлених підрозділів. Щоб було зрозуміло про які ресурси йде мова, то лише для громад Львівщини це десятки мільйонів гривень. Важливо відмітити, що законопроєкт за № 5244-3 є погоджено усіма членами Асоціації міст України, в той час як законопроекти №5244, №5244-1, №5244-2 є категорично неприйнятними для органів місцевого самоврядування, оскільки запропонована ними зміна порядку зарахування ПДФО ще більше розбалансує місцеві бюджети.
Чому це важливо саме сьогодні?
Податкова система базується на певних базових принципах, один з яких це стабільність і прогнозованість стосовно податків та зборів. А зміни норм щодо податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки.
Отже, будь які зміни до фіскальних норм, щоб бути чинними з початку 2022 р. мають бути внесені не пізніше 30 червня 2021 р. Сподіваємось, що голови та активні громадяни з громад нададуть вагомі аргументи народним депутатам для підтримки саме проекту закону за №5244-3 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб за фактичним місцем здійснення діяльності фізичними особами», – сказав Андріян Фітьо.
Офіс реформ у Львівському РВ АМУ